אפטריסט

אפטר אפקטס הינה תוכנת אנימציה, ממוצרי הדגל של חברת אדובי, המנפישה אלמנטים גרפים כמו תמונה, וידאו,סאונד וטקסט ומשלבת בינהם, תוך עיבוד אותם אלמנטים . כיוון שתוכנה זו דורשת מיומנות רבה ועבודה עם תוכנות עזר אחרת כמו פוטושופ (לעיבוד תמונה) ופרמייר (לעריכת וידאו), זכו מפעילי התוכנה במקצוע יחודי הנקרא ״אפטריסט״.
תפקיד
האפטריסט – מסדר בשכבות את כל האמנטים וביכולתו לשלוט אחד מהם – ולהכיל מניפולציות כגון – תנועה , סיבוב ,שקיפות ואפקטים שונים לכל אלמנט בנפרד או לכמה יחד. כשם שבתוכנת הפוטושופ המוכרת ניתן לעבד תמונה – כך מסוגל האפטריסט לעבד וידאו . למרות שהאפטריסט ממונה על שלב האנימציה בלבד , יש ביכולתו להוסיף אלמנטים ולעצב בתוך התוכנה עצמה.
ישנן מספר מטרות מרכזיות לשימוש באפטר אפקטס:
עיבוד וידאו – תיקון צבעוניות הוידאו, ותיקון פגמים בקבצים בעלי איכות נמוכה
קומפוזיטינג – שילוב בין צילומי רקע לצילומי דמויות או חפצים אשר צולמו על גבי מסך ירוק.
יצירת הדמיות – כגון : הוספת ברקים לשמיים , עשן , תאורות שלא היו קיימות בצילום המקורי וכו׳.
שילוב טקסט עם וידאו
הנפשת דמויות – ניתן לפרק כל דמות לרכיב נפרד (כגון ידיים, רגליים, ראש וכו׳) ולהקנות תנועה לכל אחד מהם בנפרד , או לכמה יחד.
שימושים
כיום רוב עבודתו של האפטריסט היא ביצירת אריזות גרפיות לשידורי טלויזיה וסרטוני תדמית . הוא מנפיש מעברונים , לוגואים, כותרות וכד׳, ומשלב אותם עם מוזיקה וסאונד אפקטס .
כיום קיימים מכללות וקורסים ברשת המאפשרים ללמוד ולתרגל את התוכנה, אך מקצוע זה דורש המון נסיון , שכן כל תוצאה ניתנת לביצוע במספר רב של דרכים. התוכנה עצמה (אפטר אפקטס) לוקחת מהמחשב משאבים רבים של זכרון , וככל שהפעולה תהיה יותר מורכבת – כך יידרש מהמחשב יותר זמן לבתע אותה . אפטריסט טוב יודע למצוא את הדרך היעילה ביותר להשגת התוצאה המבוקשת – ובכך לחסוך זמן יקר .
תלת מימד
להבדיל מתוכנות כמו ״מאיה״ סינמה פור די״ ו״3די מקס״ , אפטר אפקטס אינה תוכנת תלת מימד , אך יש ביכולתה להתיחס לאלמנטים במרחב תלת מימדי,
בנוסף לציר האקיס ולציר הווי, ניתן להוסיף את צי ה״זד״, המתיחס לתנועה פנימה והחוצה, כך נוכל למשל לגרום שכותרת של שם סרט תגיע מכיוון האופק למרכז המסך, או למקד בפוקוס אלמנט מרכזי בפריים, ולטשטש את שאר האלמנטים הנמצאים מאחור.
הפעולות המבוצעות בתוכנה הן תרגם ויזואלי של פקודות תוכנה, ויש אפטריסטים המסוגלים ל״התערב״ בקוד התוכנה ולבצע פעולות בצורה תיכנותית.

אצלנו בסטודיו ג׳אנקיארד 7, אפטר אפקטס היא כלי משמעותי , אנו יודעים לקחת כל עיצוב , כל וידאו וכל קטע מוזיקלי , לשלב בינהם , וליצור סרט אחד מרשים .