עיצוב ואנימציה לטלויזיה / פוסט פרודקשן

עיצוב ואנימציה לטלויזיה / פוסט פרודקשן

אנו חיים בעולם ויזואלי, מוקפים במסכים. פרסומות, סרטים ותוכניות טלויזיה מציפים אותנו בתוכן, בין כל אלה חשיבות מירבית לשמירה על הזהות והבידול של כל מוצר.

כשם שכל בעל עסק ולו הקטן ביותר שומר על זהות מיתוגית מוגדרת וברורה, כך גם כל ערוץ, רצועת שידור, תוכנית או סרט . ואלה משקפים בנראותם את המסרים התוכניים באופן ויזאולי ואטרקטיבי.

״ארץ נהדרת״ למשל, יכלה להיות גם תוכנית טבע וטיולים או מקבץ שירים ישראליים, אך די בלהעיף מבט קצר בלוגו או בפתיח בכדי להבין שמדובר בתוכנית סאטירה.

בכל סרט או תוכנית מספר מרכיבים ויזואליים המשרתים אותו:

לוגו

שם הסרט הוא המפגש הראשון עם היצירה. נראה אותו בד״כ בפרסום המודפס, בקדימונים או בחסויות שונות . האופן בו עוצב הלוגו אמור להעביר את רוח הדברים כבר במבט ראשון, ולעורר עיניין וסקרנות .

פתיח וסגיר

בתחילת עידן הטלויזיה שימש הפתיח סמן לתחילת התוכנית, אלמנט שיחצוץ ויפריד אותה מקודמתה.

כיום הפתיח הוא יותר מאשר חוצץ או סמן לתחילת התוכנית, הוא מבואה קצרה שמכניסה את הצופה לאוירה הנכונה, ולעיתים אף מספר את הסיפור שקדם לעלילה .

מעברונים

בעיקר בתוכניות טלויזיה אנו נתקלים במעבר לתת נושא או נושא מקביל , מה שהמגיש מכנה ״פינה״, לאותה פינה דרוש פתיחון משלה, קצר ופשוט יותר שכל תפקידו לסמן – עברנו נושא.

מעברונים יכולים לשמש ציון נקודת זמן או מקום, כגון : ״כעבור עשר שנים״ או ״טקסס – ארה״ב״ .

סופר (שורת שם)

בתוכניות בהם מתחלפים מרואינים, או בסרטים דוקומנטרים, יוצג שם הדובר בתחתית המסך, לרוב יחד עם הגדרת תפקידו והקשרו לנושא הסרט . למשל : ״אליעזר כהן, עו״ד. ממייסדי הישוב״.

רולרים/קרדיטים

לכל תוכנית או סרט שותפים עשרות אם לא מאות יוצרים . כל אחד מהם תורם את כשרונו וזמנו בהפקה, ולכולם מגיע קרדיט.

חלקם (בימאים, שחקנים תסריטאים) יזכו לכך כבר בפתיח, ולשאר שמורה הזכות להופיע בסוף הסרט או התכנית.

גם רכיב זה יעוצב בשפה התדמיתית שהוכתבה.